27 mei 2018

Een toffe activiteit rond de (verdwenen) molens in het Pajottenland ging door op die zondag de 27ste mei in een 7-tal gemeenten van dit gebied. Niet alleen bij ons, maar ook in Bever, Galmaarden, Herne, Lennik, Dilbeek en Roosdaal konden mensen deelnemen aan allerlei activiteiten die van ver of van dichtbij te maken hadden met deze prachtige monumenten in het landschap, die helaas voor een groot stuk verdwenen zijn. Van brood bakken, wandelingen, kinderspelen (educatieve koffer), fietstochten naar een apotheose in de buurt van Den Haas in Gooik. Ere wie ere toekomt, het was bezielster Leen Van de Weghe die hemel en aarde verzette om dit project te doen slagen. Zij was de draaischijf die elke medewerk(st)er motiveerde om er het beste van te maken, elk op zijn of haar terrein. Of het nu in de Heetveldemolen van Tollembeek was, of in het Dominicanessenklooster van Herne, of bij de vrijwillige bakkers in Bever en Lennik, of bij ons bij het opzetten van een tentoonstelling op de bollebaan in Den Haas, iedereen deed zijn uiterste best om de mensen wat meer bij te brengen over molens. Tollembeek niet alleen voor de prachtige molentjes, die langs de verschillende routes stonden, maar ook voor het afwerken van de vele foto’s van molens her en der: vergroten en lamineren, zodat ze bestand waren/zijn tegen weer en wind. Dank aan Leen en Luc! Onze Kring werkte voor deze dag samen met de mensen van Rausa (Roosdaal), voor de organisatie van een mooie tentoonstelling met oude foto’s, als tussenpunt van de fietstocht die begon aan de Koornmolen in Strijland en zo langskwam bij 4 Gooikse molen(plaatsen) en 2 Roosdaalse molens. ’s Namiddags zorgden Walter Evenepoel en Flor Van Nuffel voor prachtige verhalen i.v.m. hun molens in het lokaal van de bollebaan. ’s Avonds tegen 18u brachten deze 2 artiesten (samen met Dirk Evenepoel) nog een muzikale afsluiter met o.a. molenliederen en andere liedjes van de groep ‘Arjaun’. Het was een schitterende afsluiter, met als mooi kader het terras van café Den Haas. Wat kan een mens nog meer wensen op een zondagavond?

• Aantal paginahits: 43.740.431