30 juni 2018

Dat Gooik en Geluwe een speciale band hebben, is niets nieuws. Dankzij de 2 boeken van onze medewerker Frans Peetermans ‘Op de vlucht’ en ‘Vluchten!’ hebben de Gooikenaars (en de Geluwenaars) opnieuw ontdekt hoe die band is ontstaan. Het heeft natuurlijk allemaal te maken met de Eerste Wereldoorlog toen honderden Geluwenaars uit hun huizen werden verdreven door de Duitsers en op zoek moesten gaan naar verblijven in de rest van het land. Velen van hen zijn dan ook hier in de streek geraakt, o.a. in Lennik, maar ook in Gooik. Hoe ze het hier dan hadden, dat kan dus allemaal gelezen en bekeken worden in die twee vermelde boeken van Frans. Op 30 juni 2018 is het precies 101 jaar geleden dat die volksverhuizing plaatsvond en het huidige gemeentebestuur van Wervik (waarvan Geluwe een deelgemeente is) wil daar een speciale dag van maken met allerlei activiteiten (vertellen van waargebeurde verhalen met aangepaste wandelingen, enz.). Zij contacteerden ook hun ‘zustergemeente’ Gooik met de vraag of er iets kon ‘gemaakt’ worden rond dat thema en hier bij ons ging men daar gretig op in. Samen maakten ze een nieuwe film over die Geluwse volksverhuizing, specifiek in de richting van Gooik. Opnames daarvan gebeurden de afgelopen weken, o.a. in Pepingen, op de grens met Kester, in de buurt van een oude boerderij. Tientallen vrijwilligers, met een heel pak kinderen van de Oester-school in Strijland, mochten meedoen als figuranten en beeldden de vluchtelingen uit die in niet al te beste omstandigheden naar Gooik trokken, te voet en op de kar. Niet alleen deze film wordt getoond tijdens de viering in Geluwe/Wervik, ook burgemeester Michel Doomst zal instaan voor een verhaal over de komst en de opvang van de vluchtelingen in het Gooik van 1917. Elke Gooikenaar werd uitgenodigd om aan dit evenement deel te nemen via een flyer, verspreid over heel Gooik. In Geluwe volgt een heel programma dat start vanaf 14 uur, met een rondleiding in de stad Wervik, een geleid bezoek aan de Tyne Cot Cemetery en om 18 uur de deelname aan het herdenkingsgebeuren. Het wordt een speciaal gebeuren, dat zeker herinnert aan de tentoonstelling en de voorstelling van het eerste boek ‘Op de vlucht’, destijds in 2014 in Gooik.

• Aantal paginahits: 43.705.680