5 december 2014

Het wordt stilaan een traditie, de jaarlijkse Erfgoeddrink van de Erfgoedcel Pajottenland/Zennevallei op het einde van het jaar. En het is een mooie traditie aan het worden, want dan krijgen de verschillende erfgoedverenigingen in onze regio de kans om eens met hun ‘producten’ naar buiten te komen op de erfgoedmarkt. Dit jaar gebeurde dat voor de vierde keer en het speciale  eraan was dat de gemeente Gooik en onze Heemkundige Kring mede organisator waren. Een mooi versierde schuur was het decor voor die avond, vrijdag 5 december, om 19u30. Samen met Karen, Evelien en Annelien van de Erfgoedcel hadden wij van de Heemkundige Kring (Luc, Serge en Jean-Paul) ’s morgens alles in gereedheid gebracht. De opkomst was met 160 mensen niet de allerhoogste, maar de schuur was toch mooi gevuld. Er waren de noodzakelijke speeches, maar we onthielden vooral dat iedereen heel dankbaar was voor wat de groep van de Erfgoedcel (Koen en de drie vrouwelijke medewerksters) al had verwezenlijkt in die voorbije 5 jaar: eigen initiatieven op de Erfgoeddag, activiteiten i.v.m. de Eerste Wereldoorlog, de heemkringenoverlegmomenten, enz. Ze hebben erfgoed op de kaart gezet in onze regio, dankzij die activiteiten en dankzij een speciaal tijdschrift ‘Penzine’ dat op heel veel exemplaren verschijnt. Ze kunnen ook positief in de toekomst kijken, want het geld voor de nieuwe beleidsperiode 2015-2020 is goedgekeurd. Dus ook voor ons, heemkringen en erfgoedverenigingen, is dat zeer positief. Wij kunnen blijven rekenen op de steun van de mensen van de Erfgoedcel, die mooie dingen verwezenlijken voor onze streek in het algemeen en voor de heemkunde in het bijzonder. Vermelden we nog dat er op die avond ook nog rondleidingen waren in het Volksmuziekinstrumentenmuseum en de stekerij in de Cam, iets waar heel veel interesse voor was bij de deelnemers/deelneemsters aan deze Erfgoeddrink. En ook niet vergeten dat onze eigen Wilfried Moonen voor de mooie accordeonmuziek zorgde, en kompaan Walter Evenepoel zich niet kon inhouden om een paar (!) stevige volksliedjes te zingen… Tot volgend jaar wellicht!

• Aantal paginahits: 43.713.666