13 september 2015

Die zondag 13 september was het zover: de voorstelling van ons nieuw boek 'De Gooikse orgels', een debat rond dat thema én een mini-concert op het Oetingse orgel door organist Tim Juwet. Een heus programma dat eigenlijk één groot pleidooi was voor het herstel en het behoud van die mooie kerkinstrumenten, die onze gemeente rijk is. En ik had de indruk dat we erin geslaagd zijn om op die dag alleszins de aandacht volledig te richten op het orgel, met dank aan zoveel mensen!

Eerst en vooral het boek: een werk(je) van een 65-tal bladzijden, geschreven door orgelkenner- en bouwer Ghislain Potvlieghe uit Denderwindeke. Het was een bewerking van de 4 artikels die vorig jaar in ons tijdschrift verschenen over de vier orgels in Leerbeek, Kester, Gooik en Oetingen. Er zaten ook wat meer foto's in verwerkt dan in de artikelenreeks, alle van de hand van Jean-Paul De Loecker. Lay-out was, zoals het al een hele tijd is, in handen van Johnny Van Bavegem, in overleg met schrijver en fotograaf.

De voorstelling van het boek gebeurde met moderator Wilfried Haesen, die dat uitstekend presenteerde. Ook het debat daarna rond restauratie en onderhoud van de verschillende orgels, maar vooral dat van Leerbeek, werd in goede banen geleid door Wilfried. Naast Ghislain Potvlieghe kwam hier ook burgemeester Michel Doomst zijn opinie geven. Hij had het vooral moeilijk met de verschillende opinies van orgelbouwers hoe een orgel diende gerestaureerd te worden: ofwel naar de originele vorm ofwel naar een latere aangepaste versie. Stof voor discussie, dat is zeker!

En dan was er natuurlijk het orgel in Oetingen zelf, dat 'tot leven' werd gebracht door de klasse muzikant/organist Tim Juwet. Hij bracht enkele mooie stukken muziek, al dan niet begeleid door zang, en vooral het laatste stuk bezorgde veel toehoorders kippenvel. Nu begrepen velen wat je allemaal kan doen met muziek van een écht orgel, een pijporgel. En dan nog beseffend dat dit orgel nog niet helemaal op punt staat... Tim kreeg een overdonderend applaus van de bijna 100 opgekomen kijkers en luisteraars, waaronder een paar echte orgelkenners en -liefhebbers/sters. Een pakkend moment!

Dit alles werd opgenomen op beeld door filmmaker Roger Deprouw, die niet alleen voor een film zorgde met alle 4 onze Gooikse orgels in de hoofdrol, gemaakt in één week tijd! Nee, die dag zelf zorgde hij ook nog voor een stunt: niet alleen werd alles opgenomen, maar het publiek beneden in de kerk kon ook nog eens op groot scherm zien hoe boven op het doksaal op het orgel werd gespeeld door Tim, op een bepaald moment begeleid door vier koorzangeressen van Oetingen (die vier waren de sopranen Monique Allemant en Heidi Devillé en de alten Nicole Appelmans en Magda Van Damme die het wondermooie 'Ave Maria' van Jozef Grabowski brachten), met koorleider Roger Poelaert als begeleider. Alleen dit al was al van een hoog niveau wat een Gooikse voorstelling betreft.

• Aantal paginahits: 43.932.935