21 november 2015

Die zaterdagvoormiddag werden de kringen van het Pajottenland en de Zennevallei uitgenodigd in Den Ast in Halle, een organisatie van onze Erfgoedcel PZ, met Annelien Noppe en Karen Van Buggenhout als verantwoordelijken. Het was de heemkring van Halle, 'Hallensia', met voorzitter Jurgen Vandebotermet en de verantwoordelijke van het museum 'Den Ast' Peter François, die de gastheren waren. Het was nu al de 6de keer dat de kringen uit de streek samenkomen en de werking wordt er alsmaar beter op. Het is belangrijk dat we elkaar meer en meer beginnen te kennen - we zijn allemaal collega's vrijwillige heemliefhebbers - en we kunnen ook heel wat van mekaar leren. En dat is het belangrijkste: we staan er als Kring niet meer alleen voor, maar voelen ons al eens gesteund door de andere verenigingen en vooral ook door de mensen van onze Erfgoedcel PZ.

Enkele belangrijke punten van de vergadering: de aankondiging van het Bruegeljaar in 2019 en de mogelijke activiteiten rond het thema van de schilder; de voorstelling van het actieplan van de Erfgoedcel (een hele boterham!); de voorbereiding van de Erfgoeddag 2016 (zie apart deeltje), Zuiddag (= mogelijkheid om 2 vrijwilligers een dag voor uw vereniging laten 'werken'); de ontwikkeling van een Erfgoeddepot in het Dominicanessenklooster in Herne; info rond de VZWwetgeving en dan de varia, waarin elke kring zelf iets kan brengen.

Wij uit Gooik brachten twee belangrijke punten aan die in de toekomst besproken zullen worden: de toestand van de begraafplaatsen en wat te doen met onze orgels in de kerken in het Pajottenland en de Zennevallei. Zaken waarmee we hier in Gooik ook geconfronteerd worden en waarover we in onze volgende nummers zeker nog zullen spreken.

• Aantal paginahits: 43.726.185