24 april 2016

’s Morgens om 11u was er de voorstelling van het nieuwe boek ‘De Handboogschutters van Gooik, Leerbeek en Oetingen’ (Kester was er niet bij, omdat we helaas niets teruggevonden hebben van een bestaande vereniging). Voor een goed gevulde Cultuurschuur mochten we onze 37ste uitgave presenteren, omringd door allerlei voorwerpen en foto’s over de drie besproken ‘handboogmaatschappijen’. We stelden vragen aan een aantal betrokkenen, zoals Miel Moonens (laatste voorzitter van de Sint-Sebastiaansgilde van Gooik), Willy Segers (de Gooikenaar die 7 keer ‘koning’ was en zich tot keizer schoot in 1987) en natuurlijk ook aan mede-auteur Roger Poelaert, die het gedeelte van Oetingen voor zich nam. Hij vertrok met twee basisteksten over de boogschutters in Oetingen: één van Gaston Dedobbeleer (in HOLVEO) en één van Erik Van Cauteren (een opdracht tijdens zijn opleiding) en daarbij kwamen dan de bezoeken, de interviews en opzoekingen bij verschillende oud-schutters om tot een mooi geheel te komen, dat zeer waardevol is voor de Oetingse geschiedenis.

Onze andere schrijver, René De Loecker, kon helaas niet aanwezig zijn omwille van gezondheidsproblemen. Zijn bijdrage over Leerbeek verscheen in ons tijdschrift in de drie laatste nummers. Ook andere leden van de Gilde Sint-Pieters konden er niet bij zijn, omdat ze die dag zelf een tornooi hadden op Leerbeek. Wat Gooik betreft, kon ikzelf heel veel info halen uit vroeger verschenen bijdragen o.a. die van Jan Lindemans uit 1928, Wim Van Laethem in ons tijdschrift in 1988 en van Mieke Van Schepdael met haar eindwerk Heuristiek uit 1996. Ook was er nog het haast volledige archief van de Sint-Sebastiaansgilde dat nu

bewaard wordt in het archief van de Kring zelf. Voor het boek in zijn geheel konden we gelukkig rekenen op heel wat vertellers en schenkers van voorwerpen, die echt te veel zijn om op te noemen. Ze staan uiteraard vermeld in het boek zelf. Zonder deze mensen zou het echt niet zijn gelukt!

• Aantal paginahits: 43.739.668