20 oktober 2016

Ter gelegenheid van Zuiddag (een student werkt een hele dag en het geld gaat naar een goed doel voor de ‘Derde Wereld’) kreeg onze Kring twee studenten over de vloer, die beiden erg geïnteresseerd waren in archeologie. Die twee waren Sara Janssens uit Dworp en Max De Schutter uit Huldenberg. Sara is een leerlinge uit de 5de Latijn-Grieks in het Koninklijk Atheneum in Halle; Max volgt de richting Wetenschappen/Wiskunde in het Go!Atheneum De Ring in Leuven. Via de Erfgoedcel Pajottenland/Zennevallei kwamen ze bij de Kring terecht en daar had Johnny Van Bavegem, ICT-verantwoordelijke een werkje voor hen klaar.

Er bevinden zich bij enkele mensen een aantal bijzondere Romeinse artefacten, die in de omgeving van Gooik opgegraven of gevonden werden. Onze vereniging wil deze archeologische collectie registreren en inventariseren. Als erfgoedwerker – de taak van Sara en Max – fotografeerden ze de objecten met een 360°-toestel en benoemden ze de vondsten. De beelden worden dan later voor iedereen raadpleegbaar op de website van de vereniging.

En of ze de dag nuttig doorgebracht hebben! Op het einde ervan werden een kleine 100 objecten gefotografeerd en vastgelegd in 360°, met de beschrijving erbij. Een heel interessante aanwinst op de site van de Heemkundige Kring van Gooik, te vinden onder de rubriek ‘Virtueel museum (360° fotografie)’. Met dank aan de twee enthousiaste leerlingen Sara en Max, begeleider Johnny Van Bavegem en artefacten-aanbrenger Bart Van Camp.

• Aantal paginahits: 43.921.934