4 november 2016

Deze activiteit is zo’n stevige traditie geworden dat binnen de 3 weken nadat de mail met de uitnodiging vertrok naar de groepen, de zaal compleet vol zat met 36 ploegen. Veel sneller hadden we het nog niet meegemaakt en dat zegt heel veel over de uitstraling van onze quiz in de omgeving. Er komen klassieke quizploegen naartoe, maar ook gelegenheidsploegen, die af en toe eens aan een quizje meedoen. Een perfecte mix dus, die maken dat we onze quiz niet te gemakkelijk, maar ook niet te moeilijk mogen maken. Ook zijn er toch zo’n tiental Gooikse ploegen die meespelen, bijna een derde dus. En dit is natuurlijk ook belangrijk, we zouden ons doel voorbij schieten, indien onze eigen Gooikenaars niet meer zouden meedoen.

De voorbereiding van de vragen was goed verlopen: een aantal mensen had tijd gekregen om zijn/haar vragen op te zoeken en er dan mee af te komen op een vergadering met al de leden van het quizcomité. Daar werd streng geselecteerd welke vragen ermee doorkonden, en de bedoeling was dan een 80-tal vragen over te houden, naast de twintig waarvoor Jos (Huwaert) elk jaar zorgt. Dat quizcomité bestaat uit: Els Van der Hoeven, Luc De Visscher, Serge Moonens, Johnny Van Bavegem, Johan Thollembeek en Jean-Paul De Loecker. Luc kreeg al de goedgekeurde vragen mee naar huis en zijn opdracht was er een logische, goed opgestelde quiz van te maken. Zo hebben de meeste deelnemers/deelneemsters het wel ervaren: een leuke interessante, maar ook leerzame quiz! Want dat is de bedoeling: mensen moeten zich eerst en vooral amuseren met allerlei weetjes, en ondertussen toch iets bijleren.

Die vrijdagavond was het dus weer ‘volle bak’ in de Cultuurschuur in de Cam. Met die goede voorbereiding en een team dat al zoveel jaren ervaring heeft, verliep het ganse gebeuren heel heel vlot. De opvang van de groepen, de drankbediening, de croques, de vragen stellen en ophalen, de jokers, de verbeteringen door de jury, de verwerking van de uitslagen, de proevertjes, de speciale reeksen, de einduitslag, de prijzen en de prijsuitdeling: alles ging heel snel van 20 uur tot middernacht en voor we het wisten was het voorbij! Al dat werk van verschillende weken in één avond waar alles moet kloppen en klopte. Zo gaat het toch voor zovele organisaties en verenigingen. En dat allemaal door vrijwilligers die er veel tijd en inspanning voor over hebben.

• Aantal paginahits: 43.713.356