9 december 2016

Naar jaarlijkse gewoonte werd er door de Erfgoedcel Pajottenland Zennevallei opnieuw een eindejaarsdrink en erfgoedmarkt ingericht, waarop elke vereniging die zich met heemkunde en geschiedenis van de streek bezighoudt, uitgenodigd werd. Ookwij waren natuurlijk aanwezig, met een mooie delegatie. Ditmaal ging dit evenement door in het mooi gerestaureerde Dominicanessenklooster in Herne, een locatie midden in de velden, omringd door een prachtige natuur. Een ruimte om allerlei seminaries en verengingen te laten vergaderen, maar ook het toekomstig erfdepot van Herne krijgt hier een schitterende ruimte op de eerste verdieping. En of Frank Nevens van de vzw Herinnering een tevreden man is. Met dank ook aan het gemeentebestuur van Herne.

De verantwoordelijken van onze Erfgoedcel PZ hadden opnieuw hun uiterste best gedaan om het gezellig te maken. Koen, Karen en Annelien, geholpen door de vzw Herinnering en leden van de Cultuurraad van Herne, zorgden voor een mooie verwelkoming in de gepaste stijl (met engeltjes- en duiveltjesaureooltjes), van het thema ‘Erfgoed Halleluja’! In een aantal speeches kwam vooral tot uiting dat er op veel plaatsen werk gemaakt wordt van de bescherming van het erfgoed in het algemeen en in Herne in het bijzonder (door burgemeester Kris Poelaert en Frank Nevens). Marc Snoeck, voorzitter van de raad van bestuur van de Erfgoedcel, somde de 10 geboden op voor 2017, 10 thema’s waar men volgend jaar naartoe wil werken. Eén voorbeeld: financiële stimulans voor erfgoedprojecten met kinderen en jongeren. Uitstekende initiatieven!

Elke erfgoedvereniging had een standje waarop men zijn of haar uitgaven kon presenteren, zo ook onze Kring. Samen met de Academie voor muziek, woord en dans van Gooik zaten we in één van de kamertjes vanhet klooster. Dat laatste was misschien een beetje een nadeel – ieder in een kamertje – maar we kregen toch wel wat bezoekers langs, die naar onze vele uitgaven (boeken en tijdschriften) konden kijken. Vooral onze laatste uitgave ‘Orgels in het Pajottenland’ had uiteraard veel beziens. Het werd een leuke, gezellige avond, voor de groep zelf, en ook omwille van de ontmoetingen met de collega’s van de andere heemkringen uit de streek. En dat is ook een beetje de bedoeling natuurlijk: de samenhang en het groepsgevoel onder de heemkringen sterker maken.

• Aantal paginahits: 43.984.718