Bijdragen tot de Gooikse geschiedenis

boek22.pdf

Inhoud

Beschrijving

Het dorp Gooik heeft weinig monumenten bewaard uit het verleden. Het kasteel van de vroegere barons van Gooik werd meer dan 300 jaar geleden kapotgeschoten door de Fransen. Er rest ons uit die tijd toch één grote troef: een kohier, opgesteld in opdracht van baron de Grijspere. Het bevat al de eigenaars van Gooik, met hun naam en de precieze omvang van hun grondbezit, enz. Op die vaste ‘grond’, bewerkt door de computer, kwam een beeld te voorschijn, dat van een heel ander dorp, waarin kleine boeren en vooral keuterboertjes het grootste deel van de bevolking uitmaakten, maar met hun kleine percelen letterlijk en figuurlijk aan de kant van de samenleving stonden. Dit boek wil een ode zijn aan hun harde strijd om te overleven.

Dit verhaal wordt al wandelend verteld, terwijl we meegenomen worden langs soms onbekende paden en onverwachte uitzichten. De vele foto’s nodigen uit om ook zelf te gaan wandelen. Het boek werd verrijkt, in deel 2, door lezenswaardige bijdragen van verschillende medewerkers van de Heemkundige Kring van Gooik. Deze uitgave is dan ook rijk doorspekt met tal van interessante en soms pikante weetjes.

• Aantal paginahits: 43.689.311