Gapers

Vóór 1936 telde Gingelom 2 voetbalploegen , "de KLauwaerts" en "de Leliaerts". Dit gaf vaak aanleiding tot ongemeen hevige discussies en naijver in het dorp. Menig anekdote kan hierover verteld worden. Toen beide ploegen kopje onder gingen werd er om de eendracht in het dorp te herstellen "Eendracht Gingelom"opgericht. De eerste wedstrijd werd gespeeld tegen de buren van Niel maar moest worden stilgelegd wegens een beenbreuk van wijlen Jean Janssens. (een familielid van de huidige voorzitter) Aanvankelijk verging het de Eendrachters vrij goed. Vlak vóór het einde van de oorlog, in 1944 misten zij, op een haartje na, de promotie naar 1 ste provinciale. Het aantal toeschouwers dat toen kwam opdagen zou, heden ten dagen, menig 2de klasser doen watertanden. Ieder bestuurslid en speler moest een jaarlijkse bijdrage leveren van 12 Fr. Het inkomgeld bedroeg 2 Fr. Om hun groene truien kregen de Eendrachters eerst de spotnaam "groenhalzen". Later werd dat de "zwarthemden" omwille van de zwarte uitrusting en thans zijn ze gewoon de "wit-zwarten". Tot 4 maal toe werd er van terrein veranderd. Eerst speelde men op het terrein aan de Katsei, vervolgens aan de Attenhovenstraat (achter het bos), dan in de Truierstraat en sinds 1973 op het huidige terrein in de Roodkruisstraat. Op 7 mei 1986 werd aan Eendracht Gingelom de titel van Koninklijke verleend. K.V.E. Gingelom werd kampioen in 3 de provinciale tijdens het seizoen1969-70 en kampioen in 4 de provinciale tijdens het seizoen 1978-79. Twee van de markantste figuren uit de geschiedenis van Eendracht Gingelom zijn ontegensprekelijk Alfonso Milani en Edward Loyaerts. Alfons, de kleine altijd vriendelijke Italiaan, die meer dan 20 jaar voorzitter was en Edward, de rots in de branding, die praktisch een halve eeuw lief en leed van de club heeft gedeeld.

• Aantal paginahits: 43.931.313