Ratten

In 1899 verliet een grote groep spelers (3/4de!) uit onvrede de voetbalclub Antwerp. Eén van hen was Alfred Grisar. De vader van Alfred was eigenaar van een flink stuk grond op het Kiel. Daar mocht Alfred een nieuwe sportclub uitbouwen. De ploeg kreeg de naam Beerschot Athletic Club. Supporters van Antwerp noemden sindsdien de spelers en supporters van Beerschot ‘Ratten’. Later werd de spotnaam ook gegeven aan al de inwoners van de grote buurt rond het voetbalstadion, het Kiel. Vandaar: Kielse Rat. Op het ogenblik dat de voetbalclub zijn kleuren moest kiezen, stierf de vader van Alfred. Daarom besliste Alfred dat de ploeg in de kleur van de rouw, paars, zou spelen. Paars was toen, naast zwart, een kleur die gebruikt werd om verdriet bij een overlijden uit te drukken. Beerschot was de eerste ploeg die, naast wit, de kleur paars gebruikte. Ga verder tot aan het winkelcentrum ‘Den Tir’, aande overkant van de Sint-Bernardsesteenweg. "‘Den Tir" werd gebouwd in 1880 (let op het jaartal bovenaan de gevel). In dit gebouw zaten de mensen van de Antwerpse Burgerwacht (een soort politie) en de militairen van het garnizoen Antwerpen. Eigenlijk was ‘Den Tir’ een overdekte schietstand. De mensen van het leger en de burgerwacht leerden hier schieten. Bij de schietstand hoorde een clubhuis, compleet met feestzaal. In 1914 werd de burgerwacht afgeschaft. In dat jaar begon ook de eerste wereldoorlog. Tijdens de oorlog deed het gebouw dienst als een soort gevangenis. ‘Lastige Antwerpenaars’ werden hier vastgehouden door de bezetter en vaak ook gefusilleerd (doodgeschoten).

• Aantal paginahits: 43.664.038