Vlaamse Toeristenbond

In 2022 was het honderd jaar geleden dat de Vlaamse Toeristenbond (later vtbKultuur, nu Cultuursmakers) werd opgericht. Om dit eeuwfeest in de kijker te zetten, hebben het ADVN en Cultuursmakers de handen in elkaar geslagen om een tentoonstelling en publicatie te verzorgen. De expo liep vanaf 22 juni in het Zuiderpershuis in Antwerpen.

Wie grasduint in het archief, ziet al snel het belang van de VTB voor cultuur en toerisme in Vlaanderen de afgelopen 100 jaar. De vereniging was een sleutelspeler in de ontwikkeling van toerisme in Vlaanderen en in het bijzonder het cultuurtoerisme. Via zijn uitgebreid netwerk bood de VTB honderdduizenden mensen de mogelijkheid om deel te nemen aan verschillende toeristische activiteiten, waaronder de iconische bondsreizen.

VTB hielp niet enkel mee aan de uitbouw van de toeristische infrastructuur in Vlaanderen, maar droeg ook bij tot de transformatie van de Vlaamse burger in een (cultuur)toerist. VTB heeft hierdoor een vrijwel unieke positie in de geschiedenis van het toerisme in Vlaanderen.

Vandaag is Cultuursmakers een sociaal-culturele vereniging die mensen en cultuur dichter bij elkaar brengt. Ongeveer 145 vrijwilligersgroepen verspreid over Vlaanderen en Brussel organiseren hiervoor allerlei culturele activiteiten.

• Aantal paginahits: 44.014.879