100 jaar Landelijke Gilden Gooik

100 jaar Landelijke Gilde Gooik samenbrengen in één boek is geen eenvoudige zaak. Er zijn zoveel aspecten die verbonden zijn aan een eeuw werking, dat het soms moeilijk was om een keuze te maken uit het enorme aanbod. Als er iemand was die dat kon doen, en dan zowel wat de geschiedenis betreft als de bijhorende documenten en foto’s, dan is dat wel Jozef De Neef, de man die al meer dan 50 jaar verbonden is met de Gilde, niet alleen als bestuurslid, maar ook als secretaris. Vanuit die achtergrond en ook vanuit de achtergrond van zijn familie-voorgangers, die vaak ook een belangrijke functie uitoefenden in deze vereniging, was Jozef voorbestemd om de kroniek van de Boerenbond / Landelijke Gilde van Gooik op te schrijven.

We keren 100 jaar terug in de tijd, tot in 1917, met een overzicht van de eerste stichters, mannen met namen die nu nog altijd een zekere weerklank hebben in Gooik. Oude gebeurtenissen en verhalen zijn heel sterk blijven hangen en de figuren uit de beginperiode komen terug tot leven. Stilaan komen we dan via verschillende jaren in de tweede helft van de 20ste eeuw tot de huidige periode: de overgang van Boerenbond naar Landelijke Gilde, van uitsluitend boeren-leden naar een brede groep van belangstellenden, ook buiten de landbouw. Een tijdperk waar veel meer foto’s voorhanden zijn en ons mensen tonen die nu nog goed gekend zijn, ouderen en jongeren, en tonen dat een vereniging pas goed werkt als je er zoveel mogelijk mensen bij betrekt. De oogstfeesten zoals we ze nu kennen – en die een begrip geworden zijn in Gooik – zijn daar een uitstekend voorbeeld van.

Het is een echt lees- en kijkboek geworden, waar je met plezier regelmatig eens zal in bladeren, om telkens opnieuw andere mensen en dingen te ontdekken, die je de eerste keer niet opgemerkt hebt. Het is uiteraard heel erg herkenbaar voor de leden van de Landelijke Gilde, maar ook andere Gooikenaars (van binnen en buiten hun gemeente) zullen zeker geïnteresseerd zijn in deze kroniek. Het is een stukje Gooikse geschiedenis geworden, dat nooit meer vergeten kan/zal worden.

DOORZOEK ONS GELUIDSARCHIEF

Met 690 liedjesteksten en -boeken

GELUIDSARCHIEF

LIEDJESBOEKEN

DOORZOEK ONS QUIZARCHIEF

Met bijna 2.000 quizvragen en antwoorden

QUIZVRAGEN

QUIZUITSLAGEN

Nog geen lid van onze Kring?

Lid van de Heemkundige Kring worden kan je voor slechts € 25,00

IK WIL NU LID WORDEN

PERSBOEK 2023 is klaar!

Heb je graag een persboek met hierin alle persartikels over Gooik?

Dat kan voor slechts € 20,00 (lid)

IK BESTEL NU EEN PERSBOEK

• Aantal paginahits: 43.672.998