Bijdragen tot de Gooikse geschiedenis

• 1 Inleiding - [] - pag. 10
  • - Het jaar van de Kesterheide - - [] - pag. 11
  • 2 Tongsnijders - Verhalen en legendes over de Kesterheide - [] - pag. 12
  • - De tongsnijders van de heide - Over de Tongsnijders en andere verhalen van de Kesterheide - - [] - pag. 13
  • - Volksverhalen uit de streek - - [] - pag. 29
  • 3 Homo Sapiens Kesterthalensis - Oude bewoners van de Kesterheide - [] - pag. 42
  • - Prehistorische aanwezigheid op de Kesterheide - Van jagers-verzamelaars tot Keltische adel - , - [] - pag. 43
  • - In Romeinse toga en op sandalen - Bezoek bij een Romein op de Steenhuisberg te Gooik - - [] - pag. 55
  • 4 Déjeuner sur l´ heide - De Kesterheide als inspiratie voor kunstenaars - [] - pag. 64
  • - De Kesterheide inspireert - Kunst in de Paddenbroek - - [] - pag. 66
  • 5 Druïden, Epona en kruisen - Religie en bezinning - [] - pag. 70
  • - De processie van de Heilige Drievuldigheid - , - [] - pag. 71
  • - Pervivo - Kinderen leven verder op de Kesterheide - - [] - pag. 75
  • - Het kruis op de heide - - [] - pag. 79
  • 6 Onze Groene Parel - Natuurwaarde van de Kesterheide - [] - pag. 84
  • - De Homo Kesterheidensis - 5.000 jaar landschap in Gooik - - [] - pag. 85
  • - Trektellen op de Kesterheide - - [] - pag. 110
  • - Fauna en flora - Het gebied Paddenbroek-Kesterheide-Lombergbos - - [] - pag. 113
  • - Onze groene parel - - [] - pag. 117
  • - De Paddenbroek - Centrum voor natuur-, milieu- en plattelandseducatie - - [] - pag. 123
  • 7 Café De Geelgors - [] - pag. 132
  • - Tongsneyder Heidebier - Proef de Kesterheide! - - [] - pag. 133
  • - Twee waterreservoirs VMW - Kadaster sectie A nr. 59/L - [] - pag. 137
  • 8 Soldaten op de Heide - Militaire geschiedenis van de Kesterheide - [] - pag. 138
  • - Militairen op de Kesterheide - Een chronologisch overzicht - - [] - pag. 139
  • - Kester: Landdagen, VNV en Staf De Clerq - - [] - pag. 148
  • - De IJzeren Man - En andere geodetische referenties in Kester - - [] - pag. 152
  • - Satcom SGT-F1 Kester - - [] - pag. 158
  • 9 In een groen stationnetje - Oude trambaan - [] - pag. 164
  • - De tramlijn Leerbeek-Ninove - Doorheen Leerbeekbos - - [] - pag. 165
  • 10 Op het Dak van de Wereld - Natuurkrachten en mensen vormen de Kesterheide - [] - pag. 170
  • - Waarvan getuigt de Kesterberg? - - [] - pag. 171
  • 11 Paradijsvruchten - Hoogstamfruit - [] - pag. 184
  • - Het verleden van de Paddenbroek - In de schemer van de tijd - - [] - pag. 185
  • 12 Overzicht voorbije activiteiten - 2009-2010 - [] - pag. 196

Beschrijving

Het Regionaal Landschap, Natuurpunt Pajottenland, de cultuurraad Gooik, de gemeente Gooik en meer dan 30 verenigingen richtten van maart 2009 tot maart 2010 alle schijnwerpers op de Kesterheide. Dit was een initiatief van Natuurpunt Pajottenland dat al gauw brede steun kreeg want meer dan 2.000 Gooikenaars en Pajotten deden mee met liefst 60 activiteiten op, over, onder, naast of met zicht op de Kesterheide. Tijdens het “Jaar van de Kesterheide” werd het gebied dan ook uitgebreid beklommen, bewonderd, geproefd en ontdekt.

Dit (on-)verwachte succes heeft laten zien dat de Kesterheide - met een unieke mix van cultuur, landschap, natuur, geschiedenis… - een breed publiek het hele jaar door kan boeien. Alle Kesterheide-activiteiten van verenigingen werden gepromoot in vier seizoensbrochures en stonden op www.kesterheide.be. Het Regionaal Landschap organiseerde tweemaandelijkse 'Op de Sofa van de Kesterheide' vertelavonden, als rode/groene draad doorheen het Jaar van de Kesterheide.

Het cultuurbeleidsplan van de gemeente Gooik besteedt veel aandacht aan samenwerken en “over het muurtje kijken”. De Kesterheide leent zich blijkbaar uitstekend tot samenwerking en creatieve ideeën. Al de activiteiten van het Jaar van de Kesterheide hebben een schat aan ruw materiaal opgedolven dat als basis diende voor dit boek en de Kesterheide-box.

DOORZOEK ONS GELUIDSARCHIEF

Met 690 liedjesteksten en -boeken

GELUIDSARCHIEF

LIEDJESBOEKEN

DOORZOEK ONS QUIZARCHIEF

Met bijna 2.000 quizvragen en antwoorden

QUIZVRAGEN

QUIZUITSLAGEN

Nog geen lid van onze Kring?

Lid van de Heemkundige Kring worden kan je voor slechts € 25,00

IK WIL NU LID WORDEN

PERSBOEK 2023 is klaar!

Heb je graag een persboek met hierin alle persartikels over Gooik?

Dat kan voor slechts € 20,00 (lid)

IK BESTEL NU EEN PERSBOEK

• Aantal paginahits: 43.929.189