Familiekunde

Onze Heemkundige Kring van Gooik startte met een nieuwe reeks uitgaven. Na de succesvolle "Bijdragen tot de Gooikse geschiedenis" is er nu de "Gooikse familiekunde". Het is de bedoeling dat mensen die hun familiestamboom willen schrijven en uitgeven, hiervoor kunnen rekenen op onze hulp. Als Heemkundige Kring geven we de nodige logistieke steun om van uw familieverhaal een mooie uitgave te maken.

Tevens startten we met een genealogische gecentraliseerde gegevensbank. Het is nl. zo dat veel van wat je zoekt, al door anderen werd opgezocht en gevonden. Laat ons beginnen met een vaststelling: een kwartierstaat is een stamboom van al je voorouders, eigenlijk een piramide op zijn kop. De punt van die piramide ben jij en de basis van de piramide zijn je verste voorouders. Je krijgt daardoor de indruk dat er vroeger ontzettend veel mensen geleefd hebben. Niets is minder waar, want door onze jarenlange ervaring hebben we al kunnen merken, dat er veel meer kwartierverlies optreedt dan er wordt vermoed. Vandaag leven er ontzettend veel mensen.
Precies omdat we ervan overtuigd zijn dat ontzettend veel mensen vandaag afstammen van ontzettend weinig mensen uit de jaren 1600, zijn we begonnen met het verzamelen van allerlei oude en nieuwe stambomen, die dan gekoppeld worden aan onze bestanden. Oude stambomen, die maar in één exemplaar meer beschikbaar zijn, en nieuwe stambomen worden gekopieerd. Alle verzamelde papieren stambomen worden gedeponeerd in de bibliotheek van de Heemkundige Kring van Gooik. Die stambomen kunnen door elke bezoeker worden geraadpleegd.
Het is de bedoeling om stambomen en kwartierstaten in gebruiksvriendelijke computerprogramma's in te tikken. We zoeken daarvoor ook een aantal vrijwilligers. We hopen dat er onder onze lezers mensen zijn die oude of nieuwe stambomen bij familieleden of buren weten zitten en ons willen helpen bij ons project. Geef ons een seintje op Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.. Anderzijds willen we ook mensen leren kennen, die al hun kwartierstaat of stamboom ingetikt hebben. Van hen hadden we graag een gedcom-bestand.
Een digitale stamboomdatabank met 100.000 personen bij u thuis? Het kan deze week nog, dankzij het gratis gedcom-project onder leiding van Johnny Van Bavegem. Deze gratis gegevensbank zal het stamboomonderzoek naar uw voorouders in een stroomversnelling brengen. Wij gebruiken softwareprogramma's die u toelaten binnen enkele seconden gedcoms te bekijken met de genviewer. Op die manier vindt u razendsnel gegevens over gemeenschappelijke personen met voorouders en afstammelingen.

• Aantal paginahits: 43.660.196