Histories (Heemkunde Vlaanderen)

Heemkunde Vlaanderen is sinds 1 januari 2019 opgegaan in Histories, de nieuwe dienstverlenende organisatie voor erfgoedvrijwilligers in Vlaanderen en Brussel. De vzw neemt actief een landelijke rol op voor erfgoedpraktijken zoals heemkunde, familiekunde en cultuur van alledag. Daarnaast bieden we een thuis aan het bodemvondstenplatform Medea en aan de nieuwe gemeenschap van metaaldetectoristen.

Histories zet de vele duizenden erfgoedvrijwilligers in Vlaanderen en Brussel centraal in haar werking. We gebruiken deze  inclusieve  term  voor  iedereen  die  uit  eigen  beweging  –  uit  passie  –  erfgoedwerk  verricht  in  de  vrije  tijd.  Die  vrijwillige  activiteit  onderscheidt  zich  van  het  zogenaamde  professionele  erfgoedwerk  dat  door  beroepskrachten  wordt uitgevoerd. Erfgoedvrijwilligerswerk mag echter niet gezien worden als het tegenovergestelde van professioneel –  versta:  kwaliteitsvol  of  vakkundig  -  werk.  Integendeel:  op  vele  vlakken  en  domeinen  zijn  erfgoedvrijwilligers  dé  (ervarings-)deskundigen.

De  kennis  en  kunde  van  erfgoedvrijwilligers  is  verankerd  in  hun  hart,  handen  en  hoofd.  Ze  delen  die  via  de  vele  erfgoedpraktijken en -activiteiten die ze belangeloos verrichten. Dat doen ze in gemeenschap, binnen hun eigen kring of vereniging, maar ook voor de gemeenschap. Ze zorgen voor sociale cohesie en ze versterken de hele cultureel-erfgoedsector  als  helpende  hand  voor  talloze  actoren:  van  collectiebeherende  instellingen  en  dienstverlenende  erfgoedorganisaties over scholen en socio-culturele verenigingen tot lokale besturen en intergemeentelijke diensten.

Dit uiterst waardevolle, schragende werk verdient waardering en steun. Histories is er voor erfgoedvrijwilligers met een  toegankelijke  dienstverlening  die  hen  helpt  om  hun  praktijken  te  versterken  en  hun  kennis  te  verspreiden,  met  inspiratie voor de huidige en nieuwe generaties vrijwilligers, en met kansen voor interactie en cocreatie met anderen. We realiseren dit door voort te bouwen op onze sterktes: onze praktijkkennis, onze pragmatische aanpak op maat en onze verbindende schakelfunctie binnen het fijnmazige ecosysteem van de cultureel-erfgoedsector in Vlaanderen.

Dankzij  onze  participatieve  en  inclusieve  aanpak  is  Histories  is  er  ook  door  erfgoedvrijwilligers.  Door  samen  met  hen te besturen en projecten en trajecten op te zetten, realiseren we voldoende draagvlak en een duurzaam resultaat.

Subcategorieën

• Categorie Binnenkrant Ons Heem Binnenkrant Ons Heem

Ons Heem wordt uitgegeven door Heemkunde Vlaanderen VZW. De binnenkrant is de gratis bijlage bij dit tijdschrift. De inhoud wordt integraal opgenomen in ons archief.

• Categorie Bladwijzer Bladwijzer

Wegwijs met Heemkunde Vlaanderen bundelt elke vier maanden praktische bijdragen over erfgoedzorg, erfgoedontsluiting en het beheer van je lokale erfgoedorganisatie. Bladwijzer bestaat uit losse artikels, zodat je de artikels uit elkaar kan halen en per onderwerp kan bundelen. Zo is het een handig instrument dat je voor elk aspect van je werking kan gebruiken. Om je een beetje op weg te helpen, delen we Bladwijzer op in vijf grote rubrieken, elk met een eigen kleur. Zo krijg je een logisch ingedeelde reeks, met nuttige bijdragen en tips, die je in een map kan bewaren. De publicatie wordt gratis verspreid bij alle organisaties uit de doelgroep van Heemkunde Vlaanderen.

• Categorie FIER Gazet FIER Gazet

Dat elke regio een schat aan erfgoed bezit, is alom geweten. Maar dat gemeentes ook bruisen van niet-tastbaar of immaterieel erfgoed is vaak nog een onontdekt gegeven. Deze gebruiken, kennis en praktijken met wortels in het verleden worden er dagdagelijks beleefd en gekoesterd. En vooral ook doorgegeven van de ene inwoner op de volgende. Voor deze rubriek van Heemkunde Vlaanderen en tapis plein zet een heemkundige of erfgoedvrijwilliger fier het immaterieel erfgoed in zijn eigen gemeente in de kijker. Leven en beleven met wortels in het verleden en een blik op de toekomst staan centraal.

• Categorie Histories Krant Histories Krant

In de Histories-krant vind je onder meer een overzicht van het vormingsaanbod en informatie over de werking van Heemkunde Vlaanderen.

• Categorie Ons Heem Ons Heem

Ons Heem was decennialang het lijfblad van en gemaakt door heemkundigen, gepubliceerd door het Verbond voor Heemkunde en later Heemkunde Vlaanderen, wat nu deel is van Histories. Om dit zeker niet verloren te laten gaan, hebben we alle jaargangen van Ons Heem gedigitaliseerd en raadpleegbaar gemaakt op onze website!

• Categorie Tijd-Schrift Tijd-Schrift

Tijd-Schrift wordt sinds 2019 verder uitgegeven door Histories. Het wetenschappelijk tijdschrift verschijnt drie keer per jaar, telkens onder de vorm van een themanummer en is peer-reviewed. In Tijd-Schrift kunnen zowel professionele als amateurhistorici hun onderzoek op een wetenschappelijk verantwoorde manier voorstellen.

• Aantal paginahits: 43.654.943