Vliegende geiten

Dit heeft te maken met het volgende voorval. Op een keer dachten de Branstenaars dat er een geit in de schorre zat. Het was oorlogstijd en veel mensen leden honger. Zo kwam er ruzie onder de bevolking over van wie die geit nu was. Die ruzie zette zich voort tot in de kerk en de pastoor beëindigde toen zijn hoogmis vroeger en stelde voor dat ze in de schorren zouden gaan kijken naar die geit. Maar wat bleek toen ze dichterbij kwamen… dat er geen geit was maar wel een watersnip die opvloog. In mei maakt die vogel een geluid dat lijkt op dat van een geit.

Zandstuivers

De inwoners van Branst kregen vroeger wel eens de spotnaam “zandstuivers”. Dit was te verklaren doordat een groot gedeelte van Branst bestond uit mul zand waarop de zo bekende asperges werden geteeld. Ook de meeste wegen waren lange tijd gewoon zand- of grindwegen. Mul,hobbelig en doorkerfd van diepe karrensporen. Stofferig in de zomeren echte slijkpoelen in de winter.

• Aantal paginahits: 43.925.691