27 november 2018

Vermits we met de Heemkundige Kring van Gooik hadden deelgenomen aan de Archeologiedagen van de Provincie Vlaams-Brabant in juni van dit jaar (zie het verslag in ons nummer 120 van juni 2018) werden we uitgenodigd op een inspiratiemoment hierover in het Provinciehuis in Leuven. Het was vooral een ontmoeting van archeologen en wij als heemkundige Kring vielen daar wat buiten. Gelukkig was er ook Bart Van Camp die mij (voorzitter Jean-Paul De Loecker) vergezelde en met zijn (archeologische) kennis stevig genoeg in zijn schoenen stond om ook wat bij te brengen op dat gebied.

Vermelden we toch nog dat Gooik tweemaal wordt besproken in de brochure ‘Archeologie 2018 – recent archeologisch onderzoek in Vlaams-Brabant’ en dat in het artikel ‘Het onroerend Erfgoeddepot Vlaams-Brabant vertelt’ van Jan De Cock, met name op pagina’s 26 en 28. Eerst heeft hij het over het Leerbeekse orgel dat op dit ogenblik bewaard wordt in het Depot in Asse, het gaat dan specifiek om de beschermde orgelkast van Le Royer uit 1648. En op blz. 28 spreekt hij over ‘Vrijwilligerswerking in het depot’, met onze twee vrijwilligers Steven Sonck en Marleen Debelder. Meer over dat laatste verneem je in een apart artikel verderop in ons tijdschrift.

• Aantal paginahits: 44.118.288