21 februari 2014

Op vrijdag 21 februari 2014 brachten we ons 28ste speciale uitgave i.v.m. het ‘Kasteel Saffelberg’ uit. Het boek werd die avond voorgesteld in de inkomhal van het kasteel zelf. Helaas moesten we een aantal mensen (leden en niet-leden) teleurstellen omdat ze er niet bij konden zijn, daar het anders te druk zou geweest zijn in die ruimte. We verontschuldigen ons nog eens bij hen, want het is niet gemakkelijk om tegen echt geïnteresseerde mensen te zeggen dat ze niet mogen/kunnen komen… Liefst hadden we iedereen er graag bij gehad. Het werd een mooie voorstelling (zo zegden ze ons toch), met interviews met de auteurs Veerle Maebe en Frans Peetermans, ook met onze twee ‘contactpersonen’ op het kasteel zelf: secretaresse Isabelle Deurbroeck en de eigenaar (en sponsor van het boek), Jos Sluys. Ook de ‘breaks’ met klassieke muziek van de zussen Saskia en Ilona Swalus werden erg gewaardeerd: iedereen werd er stil van. De gemeente zorgde voor de drank tijdens de receptie. Gedurende heel de tijd liep ook een fotovoorstelling, opgesteld door onze medewerker Johnny. Het boek vertelt de geschiedenis van de adellijke familie van Oldeneel tot Oldenzeel, van begin tot het einde. Ook de bouw van het kasteel, de verschillende vertrekken, de tuin en de hedendaagse restauratie worden besproken. Daarnaast zijn er een groot aantal getuigen die vertellen over hun ontmoetingen met de vroegere bewoners. Dit gedeelte werd geschreven door Veerle Maebe, die hieraan toch een goed jaar heeft gewerkt: veel opzoekingen, veel bezoeken en veel telefoontjes. Het was niet altijd een gemakkelijke opdracht, want hier en daar wilden een aantal mensen niet meewerken, om verschillende redenen. Maar uiteindelijk is het toch een grote brok interessante informatie geworden i.v.m. ons Gooiks kasteel. In een laatste gedeelte wordt de relatie van de kasteelbewoners met de gemeente en de aanwezigheid van de scouts op het domein verteld: een stukje bijzondere Gooikse geschiedenis, geschreven door Frans Peetermans. Dank aan beide auteurs!

In zijn totaliteit telt het boek 300 bladzijden, met heel veel foto’s van vroeger en nu (in mooie kleuren). Het is dus zowel een historisch werk als een beeldverslag geworden. Een perfecte combinatie. Hier past een dankwoord aan onze lay-outer Johnny Van Bavegem, die hier een mooi werk heeft afgeleverd.

• Aantal paginahits: 44.474.177