19 juni 2015

Er was veel volk, die vrijdagavond, bij de voorstelling van onze nieuwste uitgave 'Gooiks bloed voor Napoleon' van onze medewerker Serge Moonens. Om allerlei omstandigheden dienden we uit te wijken naar de benedenzaal van de Familia, maar dat was niet echt een nadeel. Integendeel, het gezellige zaaltje in de Bronnenweg, zat mooi gevuld met geïnteresseerden van overal, want Serge heeft een grote aanhang en die mensen waren trouw op post.

Vooraleer het gesprek te beginnen kon iedereen kijken naar een filmpje, gemaakt door Tony Grant, onze Schot die in Gooik heeft gewoond, maar terug naar zijn 'heimat' is vertrokken. In het filmpje, getiteld 'Speelgoed soldaten?' wordt een groep re-enactors gevolgd die meedoen aan de slag van Waterloo. Op deze manier zat de sfeer van oorlog en veldslag er natuurlijk direct in en kon iedereen zich voorstellen in wat voor dramatische omstandigheden de soldaten van Napoleon, waaronder onze Gooikse jongens, zich dikwijls bevonden...

In een interview met voorzitter Jean-Paul De Loecker kon de auteur één en ander kwijt over de oorsprong en inhoud van het boek, waardoor de luisteraars direct bepaalde zaken konden begrijpen: de conscriptielijsten bv. of hoe bepaalde jongens toch konden ontsnappen aan de legerdienst.

Ook zijn mentor en vriend Herman Vandormael was erbij om wat historische achtergrond te duiden. Hij belichtte de figuur van Napoleon, die hij vergeleek met Hitler in de 20ste eeuw, toch wat zijn oorlogsvoering en opeising van onschuldige mensen betreft. Het waren heel verhelderende tussenkomsten, bovenop de uitleg van Serge. Op het einde verblijdde Herman ons met 2 speciale boekjes voor het archief van onze Kring (meer uitleg bij het onderdeel 'giften').

Ook auteur Frans Peetermans zorgde voor een geslaagde tussenkomst: hij las een aantal brieven voor van Gooikse jongens uit het buitenland naar hun thuis. Hier kwamen we te weten hoe verschrikkelijk hun toestand was, ver van huis en zo goed als zonder eten en geld! Op het einde las hij nog een tekst, waarin opgeroepen werd om een mogelijke gedenksteen of herdenkingsteken te plaatsen in onze gemeente, als hulde aan al de opgeroepen jongens in Gooik, Kester, Leerbeek en Oetingen op het einde van de 18de en het begin van de 19de eeuw.

Burgemeester Michel Doomst besloot met een woordje, waarin hij auteur Serge Moonens bedankte voor zijn geleverd werk en de Heemkundige Kring voor hun zoveelste uitgave. Hij had zeker oor voor de oproep om een gedenkteken te plaatsen en wacht op de officiële vraag van de Kring. Tenslotte nodigde hij uit op de receptie, aangeboden door de gemeente.

Mogen wij ook onze medewerk(st)ers bedanken voor hun werk tijdens deze voorstelling, vooral ook Johnny voor het technisch aspect van het geheel, met o.a. een mooie powerpointvoorstelling - en vermelden we ook dat hij weer de man achter de lay-out van het boek is! Dank aan iedereen die geholpen heeft en die erbij was voor de belangstelling. Die avond werden al een mooi aantal exemplaren van 'Gooiks bloed voor Napoleon' verkocht en we mogen zeggen dat die trend zich blijft voortzetten, met vragen van alle streken. Het onderwerp past natuurlijk in dit herdenkingsjaar van de slag van Waterloo, in 2015 tweehonderd jaar geleden. Het boek kost 15 euro voor de leden, 17,50 euro voor niet-leden.

• Aantal paginahits: 44.653.237