13 november 2016

Niet een echt heemkundig gebeuren, maar toch elk jaar een vast item in ons programma: de stripbeurs. Bedoeling is toch de ‘negende kunst’ dichter bij de mensen te brengen via een groot aanbod op de tweedehandsbeurs en de aanwezigheid van een aantal (bekende) striptekenaars. We hebben al een lange weg afgelegd sinds de eerste kleine stripbeurzen eind jaren 1990, met tekenaar François Craenhals in de bibliotheek. De man, intussen overleden, woonde in de buurt van Ter Rijst, en was tekenaar van de reeks ‘Pom en Teddy’, waar de eerste verhalen zich afspeelden in de buurt van Edingen! Dus toch iets wat met de streek te maken had.

Sindsdien zijn we geëvolueerd naar een bekende stripbeurs in de streek, waar honderden liefhebbers op afkomen. Af en toe proberen we dorps- en streekgenoten erbij te brengen: Jean Deras (Halle), Miel De Bolle (Asse, Gooik), Lars Lambrecht (Kester), Maarten De Saeger (Lennik, Gooik) en Luc De Maeyer(Gooik). Ditjaar was dat aanbod wat minder, maar volgend jaar moet dat weer lukken. Ook onze jeugd moet er meer bijbetrokken worden, met de organisatie van een tekenwedstrijd. Daar willen we voor gaan volgende keer bij onze 10de stripbeurs, een jubileumuitgave. We hebben ook al gedacht aan een Gooikse strip, met tekenaars van hier, en verhaaltjes van hier. Een piste waar we gedurende het jaar 2017 moeten aan denken en uitwerken en zeker niet te lang wachten. Dat zou nog eens iets speciaals zijn. Dus, tekenaars van Gooik, laat maar van jullie horen!

• Aantal paginahits: 44.705.750