22 februari 2022

Sinds een paar weken is ons nieuw 'Persboek 2021' verschenen. Het is de 38ste uitgave van een Persboek, uitgebracht door de Heemkundige Kring van Gooik. Een traditie die begon in het jaar 1985, met als eerste uitgave dus het Persboek 1984.

Dit jaar is het nog steeds een 'dunnere' uitgave dan we gewoon zijn. Dit komt omdat ook 2021 nog een coronajaar was, waardoor er nog niet echt veel activiteiten konden doorgaan. Veel verenigingen, zowel culturele als sportieve mochten of konden nog niets organiseren. En als dat het geval was, was het dikwijls voor een heel korte tijd. Vandaar dus 'slechts' 250 bladzijden nieuws uit Groot-Gooik over vorig jaar.

Uiteraard is het onderwerp 'corona' sterk aanwezig, vooral dan wat het vaccinatiecentrum in de Koornmolen van Strijland betreft. Andere thema's die in het oog springen zijn: de opening van de Paddenbroek, het overlijden van de legendarische 'moeke' Pelagie Van Snick, van de jonge trucker José Meire en van de 101-jarige René Pauwels. We vernemen dat Lindsay Schets, onze kapster, naar het Eurovisiesongfestival mocht en dat de kerk van Leerbeek helemaal gerestaureerd werd.

Er is er ook nog het afscheid van burgemeester Michel Doomst, die zijn sjerp doorgeeft aan schepen Simon De Boeck. De perikelen op het gemeentehuis komen ook aan bod, de geplande ruilverkaveling die niet doorgaat en de Oetingse dorpsschool die wordt omgevormd tot een Steam-academy. Allemaal onderwerpen waarover je meer kan lezen in dit Persboek. Je kan ze opzoeken in het persoonsnamenregister, het verenigingenregister en het onderwerpenregister.

Dit nieuwe Persboek 2021 kwam tot stand dankzij de inzet van een aantal vrijwillig(st)ers die er heel veel tijd instaken: Jean-Paul De Loecker zorgde voor het uitknippen en schikken van de artikels, Linda Ameys zorgde voor het volledige plakwerk; Steven Sonck was de man die de drie registers klaarmaakte door alle namen aan te duiden en Johnny Van Bavegem zorgde voor het invoeren van deze info in deze registers en voor het inscannen van het hele Persboek.

Zeker de moeite om te vermelden: dit Persboek is voor de eerste keer volledig in kleur! Niet een paar bladzijden, maar alle 250 bladzijden, toch wel bijzonder. En toch kunnen we de prijs heel democratisch houden: 20 euro voor niet-leden, 17,50 euro voor leden van de Heemkundige Kring van Gooik.

• Aantal paginahits: 44.614.179