Breedbeeld en Klankbeeld

"Breedbeeld" is een innoverend project van de dienst cultuur van de provincie Vlaams-Brabant met als doel verenigingen, scholen, gemeentebesturen en ook individuele partners aan te zetten tot samenwerking rond het thema ''cultureel erfgoed en landschap''. Want de ervaring heeft geleerd dat samenwerking loont. Zij vergroot immers niet alleen de slagkracht van een project, zij zorgt ook voor nieuwe dynamiek en een frisse wind doorheen vast(geroest)e waarden. Samenwerking is natuurlijk een ruim begrip en eigenlijk willen we dat zo houden. Verenigingen van verschillende slag, gemeentebesturen, individuele partners uit de verscheidene gemeenten... tal van verschillende combinaties zijn nu eenmaal mogelijk. Over de gemeentegrenzen en over de grenzen van sectoren heen. En wij gaven alvast zelf het goede voorbeeld, want om Breedbeeld praktisch uit te werken, sloegen de provincie en het Centrum voor Agrarische Geschiedenis (CAG) de handen in elkaar.

Om Breedbeeld zo grondig mogelijk uit te werken, werd binnen de provincie gekozen voor een welbepaald, afgebakend gebied. En daarom viel onze keuze op het Pajottenland, waar landschap en erfgoed een rol van betekenis spelen. Meer bepaald de negen meest zuidelijke gemeenten van de regio: Bever, Galmaarden, Gooik, Halle, Herne, Lennik, Pepingen, Roosdaal en Sint-Pieters-Leeuw.

Naast de actuele positieve en prettige voordelen die samenwerking biedt, leidt zij op termijn ook tot het uitbouwen van een netwerk. Want uiteindelijk is het de bedoeling dat in 2005, wanneer de provincie Vlaams-Brabant en het CAG Breedbeeld aan de regio doorgeven, er een duurzaam netwerk gegroeid is. Een cluster die bouwt aan het conserveren, bewaren en behouden van het rijke cultureel erfgoed in de regio.

De eerste hoekstenen voor zo een netwerk zijn al gelegd. De musea en andere erfgoedbeheerders uit de Breedbeeldregio besloten immers om samen met de provincie een overlegplatform te creëren. Zo willen ze tot een betere ontsluiting, een meer doordachte presentatie en een efficiëntere promotie van hun erfgoed komen. De regio beschikt inderdaad over een gevarieerd en uitgebreid erfgoed. Zij het tevens eerder versnipperd en vaak onbekend. Intussen realiseerden de partners van het samenwerkingsverband een eerste gemeenschappelijk project: een eigen brochure ''Erfgoed, erg goed in het Pajottenland. Een breed beeld''. Hierin worden de deelnemende partners met hun collectie voorgesteld. Even belangrijk is het luik algemene informatie met betrekking tot het plaatselijke erfgoed. De brochure laat de lezer dus toe nieuwe en verrassende plaatsen ontdekken, waarvan hij wellicht voordien het bestaan niet eens kende. Meteen een aanzet om actief op zoek te gaan naar "nieuwe" stukjes erfgoed in het Pajottenland.

Het project Breedbeeld is officieel afgesloten. De laatste publicatie verscheen in het voorjaar van 2006, een bevattelijke methodologie voor lokaal historisch onderzoek in de Breedbeeld regio.

• Aantal paginahits: 44.095.466