Langoren

Heel lang geleden was er een jongen die, in de mening dat het een haas was, een ezel schoot die met zijn oren boven het korenveld uitstak.

In Eksel vertelde men die grap als volgt: Een man uit Bree ging uit jagen en kreeg opeens twee lange oren in de gaten. Dat zijn zeker hazenoren, dacht hij, en hij schoot het beestje. De jager sukkelde er mee naar huis, want het was verduiveld een zware haas. “Een schoon beest”, zei zijn vrouw, “maar zou ’t ook wel een haas zijn?” “Andere beesten hebben zo geen lange oren, vrouw!” “Ezels toch wel, man!” ’t Beestje werd het vel afgetrokken en … “Vrouw”, riep de man, “ge hebt nog gelijk ook, want ik kan de hoefijzers niet afkrijgen!”

Kwaartjeslimmers

Breeënaars hebben twee bijnamen waarvan de eerste te maken heeft met een belangrijke voetbalwedstrijd die ze leverden tegen de buren uit Meeuwen. Die vonden er niet beter op dan het inkomgeld met kwartjes (25 centiemen van de Belgische frank) te betalen.

Stoepluipers

Een stoepluiper is iemand die graag door de straten paradeert.

• Aantal paginahits: 44.731.973